Sean Connery ontvangt Lifetime Achievement Award

Geplaatst: 13 juni 2006 in Algemeen
Sean Connery heeft donderdag de prestigieuze oeuvreprijs gekregen van het Amerikaanse Filminstituut. Tijdens een diner in het Kodak Theatre in Hollywood kreeg de 75-jarige Schot de Lifetime Achievement Award uitgereikt. Onder de aanwezigen waren sterren als Steven Spieberg, George Lucas, Andy Garcia en Mike Myers.

Lof
Op de rode loper sprak iedereen vol lof over Connery. "Vrouwen willen hem en mannen willen hem zijn", weet Mike Myers. "Ik wil beide: ik wil hem en ik wil hem zijn", grapte hij. Ook regisseur George Lucas stak zijn bewondering voor de acteur niet onder stoelen of banken. "Hij is ontzettend professioneel, heel getalenteerd en heeft een ongelooflijk sterke uitstraling op het witte doek."

Connery bedankte de aanwezigen voor ‘een geweldige avond’. Met de prijs is hij onderscheiden voor zijn gehele carrière. Die begon al als kleuter, vertelde hij. "Ik had mijn grote doorbraak op 5-jarige leeftijd. Op mijn vijfde leerde ik namelijk lezen. Ik zou hier niet staan zonder alle boeken, toneelstukken en scripts die ik in mijn leven heb gelezen."

Award
De Lifetime Achievement Award is een jaarlijkse onderscheiding voor acteurs en regisseurs die een bijzondere bijdrage hebben geleverd aan de Amerikaanse filmindustrie. Tot de eerdere winnaars behoren Bette Davis, Alfred Hitchkock, Sydney Poitier, George Lucas, Steven Spielberg en Meryl Streep.

Connery werd vooral bekend door zijn rol als geheim agent James Bond, maar hij speelde in meer dan zeventig films. Zo was hij onder meer te zien in ‘The name of the rose’ en ‘The hunt for red october’. In 1988 kreeg hij een Oscar voor zijn rol in ‘The untouchables’. In december nam hij al de Europese oeuvreprijs in ontvangst op het filmfestival in Berlijn.

 
Bron: tv facts

Plaats een reactie